Igor Stravinskij (1882-1971) Igor Stravinskij föddes i Ryssland. Fadern var bassångare vid den kejserliga operan i S:t Petersburg. Familjen uppmuntrande inte Igor att bli musiker, men de insåg till en viss del hans musikalitet och lät honom ta pianolektioner med början vid 9 års ålder. Så småningom studerade han också harmonilära och komposition, och det var detta han verkligen blev intresserad av. På familjens önskan läste han juridik vid universitetet, men han var där, liksom i tidigare skolor, en dålig elev. eftersom föreläsningarna inte var obligatoriska, gick han oftast inte på dem. (Han bevistade c:a 50 föreläsningarna på fyra år!) Istället umgicks han med den kände ryske kompositören Rimskij-Korsakov och fick kompositionslektioner av denne. 1905 avlade han något slags examen vid universitetet, samtidigt som han komponerade för glatta livet. Under tonåren sprang S. mycket på teater och opera. I 16-årsåldern brukade han tillbringa 5-6 kvällar varje vecka på operan. Hans pappa hade ordnat ett speciellt pass, som gjorde att han gick gratis. 1906 skrev S. sitt första verk i mer personligt stil, och ett par år senare fick han kontrakt med en berömd balletchef i Paris. (Resor till väst-Europa var han van vid från resor med fadern.) Han hette Diagilev och ledde den s.k. Ryska balleten. Där experimenterades mycket med båda vad gäller dansens stil, dekor och musik. S. skrev musiken till baletten Eldfågeln 1910 och gjorde succé. Efter detta flyttade han till Paris och skulle aldrig mer komma att i Ryssland. Hans högst personliga tonspråk gjorde ännu större succé i nästa balett, men 1913 gick det för långt. Premiären på Våroffer blev en skandal och slagsmål utbröt i publiken. Musiken är full av dissonanser, hårda aggresiva klanger och komplicerad rytmik. Han använder förstärkt slagverkssektion och en massa blåsare, och stråkarna är inte så viktiga längre. Så småningom godtogs förstås även detta verk, och det är framför allt Våroffer som lever kvar och spelas ofta här och var i världen. Efter några år avtog både det "ryska" i hans stil och arbetet med balett. I och med första världskriget flyttade S. till Schweiz, och 1939 blev USA hans nya hemort. Dock gjorde han ofta resor till Europa och dirigerade sina olika orkesterverk. Han fick många bestälningar, både på balettmusik hos andra uppdragsgivare och operor och orkestermusik. S. var en mycket berömd s.k. modernist under stor del av sitt liv. Sitt sista stora mästerverk gjorde han 1966. Maj 1998 på http://members.xoom.com/blankaArbete/ finns fler liknande skolarbeten!